2/22/2009

El Castell dels Tres Dragons


Havia oblidat com m'agrada anar a veure exposicions el dissabte a primera hora de la tarda... Em provoca un plaer immens passejar silenciosament per les sales buides mentre imagino que la resta de barcelonins fan la migdiada. M'aturo, llegeixo i rellegeixo si fa falta, observo llargament un detall, retrocedeixo si em ve de gust, prenc notes... I això és precisament el que vaig fer ahir. 

Fa un parell de dies el Museu de Ciències Naturals va inaugurar una exposició sobre el magnífic edifici que allotja la secció de Zoologia: l'anomenat Castell dels Tres Dragons, obra de l'arquitecte Domènech i Muntaner. Es tracta d'un recorregut, il·lustrat amb fotografies, documents i escenografies, pels diversos usos que ha tingut, des que fou construït com a Cafè-Restaurant de l'Exposició Universal de 1888, fins avui. 

L'any 1892 el mateix Domènech i Muntaner es va encarregar de les obres de reforma perquè l'immoble es transformés en el Museu de la Història. Durant trenta-dos anys la planta baixa va acollir l'Escola Municipal de Música. El 1917 es va convertir en el Museu de Catalunya de Ciències Naturals, moment en què es va eliminar part de la decoració original a causa del canvi de gust de l'època. Tant l'edifici com les col·leccions que allotjava resultaren força malmesos per les bombes durant la Guerra Civil, i al llarg de tota l'etapa franquista es va mantenir en un estat deplorable, tot i que va acollir serveis socials i administratius com els menjadors de l'Auxili Social o la Borsa de Treball. Als anys setanta, coincidint amb un creixent interès pel patrimoni, se li va voler retornar la dignitat.