8/17/2007

Leonardo, geni curiós (Museu Marítim de Barcelona)






Fins el proper dia 30 de setembre es pot visitar al Museu Marítim de Barcelona l'exposició temporal Leonardo, geni curiós. El Codice Atlantico di l'Accademia dei Lincei 1894-1904. La mostra s'inscriu en el conjunt d'actes de l'Any de la Ciència 2007. S'hi poden veure un recull d'esbossos i esquemes dels ginys ideats per l'artista renaixentista, així com notes i escrits sobre física, matemàtiques, astronomia, etc. i també rèpliques d'alguns dels seus artefactes procedents del Museo Leonardiano di Vinci, construïdes a partir dels dissenys que es troben en les làmines del Còdex Atlàntic.

Tot i que el tema de l'exposició és ben atractiu, des del meu punt de vista existeixen uns quants problemes de caire museogràfic. Un dels més greus, al meu entendre, serien els textos, tant a nivell formal com de continguts. Trobem textos excessivament llargs i amb una tipografia massa petita, en alguns casos arran del terre o darrere les maquetes, com es pot veure a la imatge superior, així que el visitant hauria literalment d'agenollar-se per llegir-los. D'altra banda, trobo que no s'han establert bé els diferents nivells de lectura, de manera que el públic no especialitzat pugui captar el funcionament bàsic d'un aparell en qüestió o una idea genèrica, sense haver de llegir íntegrament la informació, molts cops massa tècnica i poc entenedora. L'altre gran problema és la il·luminació, molt dura i mal orientada, que com es pot veure a la fotografia, provoca uns clarobscurs terribles sobre els textos, dificultant-ne encara més la lectura. La idea dels mòduls expositius que integren maqueta, informació textual i gràfica i il·luminació, a l'estil dels artilugis de Leonardo, és original, però crec que s'ha pensat més en l'estètica del disseny expositiu que no pas en la percepció del visitant.

Així que, si us canseu de llegir a mitja exposició (o abans...), al final del recorregut hi ha una sala amb un audiovisual on es mostren les maquetes en 3D i en moviment, de manera que en un moment es pot copsar la seva utilitat. Crec que aquest és el recurs més didàctic que hi podreu trobar!.