9/11/2007

Ca2l





Ca2l és una empresa situada al Passeig de Sant Joan, a la vora d'Arc de Triomf. Per a mi sempre havia estat una referència i alhora un gran misteri perquè, des de fa anys, sempre que passo per la zona la curiositat m'atreu magnèticament cap als seus sorprenents aparadors, però mai no arribava a desxifrar a què es dedicaven. Fa uns dies, després de fer aquestes fotografies, em vaig decidir a investigar a internet... Ca2l es dedica a concebre projectes d'il·luminació per a tot tipus d'edificis, museus, monuments, establiments hotelers i comercials, jardins i paradors nacionals, etc. Entre els seus treballs es poden citar la il·luminació de la Casa Batlló, de la Pedrera o del Museu Guggenheim de Bilbao, per exemple, a més de gairebé tots els grans centres comercials de Barcelona.

Realment, els seus aparadors, que renoven constantment, sempre atreuen als vianants per la seva originalitat, i suposo que també perquè la gent no pot evitar preguntar-se què li estan intentant vendre... Entenc que a la fi l'estratègia és bona: despertar la intriga suficient en l'espectador com perquè s'animi a buscar més informació per sí mateix. En certa manera, en un museu, en una exposició, tot i que amb una intenció educativa, es tracta de fer el mateix: trobar les eines per despertar en el visitant les ganes d'aprofundir en un tema. En aquest sentit, és a dir, en la manera de copsar l'interès, d'atreure l'atenció de la gent, les estratègies publicitàries i comercials (aparadors, material gràfic, etc...) ens poden ser útils per a idear bons recursos museogràfics.

En les dues primeres imatges podem veure com es juga amb el xafarder que tots portem dins... El vidre de l'aparador està cobert per una làmina vermella, amb la qual cosa tan sols podem intuir que hi ha alguna cosa darrere que no ens deixen veure... a través de les lletres retallades. I evidentment, ens apropem a mirar "pel forat del pany" per acabar descobrint un encara més enigmàtic plafó ple de bolquers alineats. Aprofitar la curiositat innata de l'individu és una bona tàctica per crear-li interès envers el missatge que li volem transmetre.

De lluny, a l'altre aparador veiem una gàbia oberta i el missatge "Nyam, nyam"... i ens apropem per descobrir que un d'aquests gats daurats de basar xinès s'ha menjat l'angelical ocellet blanc. Cadascú que en tregui les seves conclusions...

No deixeu de passar-hi periòdicament... són força ingeniosos!.